Není náhoda, že lyže jsou rodu ženského. Nestačí je brát ven, stejně jako jiné dámy i ony vyžadují pravidelné ošetření v kosmetickém salónu, a někdy i zákrok plastického chirurga. Jinak rychle ztrácejí mladistvý vzhled, hladkou tvář, kočičí pružnost a správný švih. A věřte, že staré lyže jsou možná vypráskané, ale moudrost získaná věkem to není.
Broušení lyží
Pravidelně vozíte auto na technickou kontrolu, kolo do cykloservisu, sebe a rodinné příslušníky na preventivní prohlídky k doktorovi a porouchané spotřebiče do opravny. A teď byste se měli starat ještě o lyže? Jasně, je to další poněkud otravná povinnost, ale když už jste investovali velké peníze do jejich pořízení, zasloužíte si, aby vám lyže dlouho sloužily. Je jen otázka času, kdy i ta nejdokonalejší skluznice začne prohrávat v souboji s ledem a kamínky a kdy se v kontaktu s tvrdým povrchem otupí hrany. Lyže (a platí to i pro snowboard) přestanou po sněhu hladce klouzat a pro vás začne být dřina zatáčet s nimi a udržet nad nimi vládu.
Na utkání se sněhem kupodivu nejsou připravené ani úplně nové lyže. Pokud se tedy chystáte naložit je do auta a frčet na sjezdovku hned poté, co jste je přinesli domů z obchodu, zastavte se cestou na hory v servisu. Ten z výroby totiž nestačí a je třeba nechat lyže naformátovat. Tak tomu aspoň říkají závodní lyžaři a myslí úpravu hran a skluznice, včetně impregnace voskem.
Potěší a poslechnou na slovo
Když se o používané lyže dobře postaráte a udržujete je v odpovídajícím technickém stavu:
- je radost na nich jezdit,
- zlepší se váš sportovní výkon,
- lyžování bude bezpečnější,
- prodloužíte životnost lyží.
„Možná vás to překvapí, ale je lepší mít levnější a kvalitně udržované lyže, než vlastnit drahý model, které nikdy nezažil servis. Údržba má totiž zásadní vliv na kvalitu jízdy a tedy požitek z lyžování,“ říká Petr Křivánek, manažer Happy Sportu, jedné z největších tuzemských sítí prodejen a půjčoven, která samozřejmě provozuje i ski servis.
A jak dodává, jestli vážně nemáte chuť nebo kapacitu se o ně starat, pořád existuje možnost si lyže půjčovat. Zajdete do půjčovny, kde je dostanete v perfektním stavu po servisu a po návratu z hor pak lyže jednoduše vrátíte, aby se o následnou údržbu opět postarala půjčovna. Je to snadné a finančně výhodné řešení.
Na začátku, na jejím konci i v mezidobí
Jak často potřebují lyže „kosmetické“ ošetření? Teď nemáme na mysli běžnou péči po dni stráveném na lyžích, kdy by mělo být zcela samozřejmé, že zkontrolujete skluznice a hrany, lyže očistíte a necháte oschnout, protože jinak hrozí zrezivění kovových hran (proto rozhodně není radno postavit po návratu ze svahu mokré lyže uzavřené ve vaku jen tak do kouta). Do servisu byste měli s lyžemi zaskočit na začátku sezóny, během ní a i v samotném závěru, než prkýnka uložíte k letnímu spánku.
Ošetřením po sezóně by vlastně celoroční péče o lyže měla začínat. Jde o přebroušení hran a především o opravu a zakonzervování skluznice na léto formou zalití ochrannou vrstvou parafínu. Nenavoskovaná skluznice by zoxidovala a mohla by během léta vyschnout, takže lyže by později nebyly schopny pořád se do toho opřít. Na podzim vám pak ve ski servisu ochranný voskový kabátek z lyží opět stáhnou.
Svatá trojice: hrany, skluznice, vázání
V průběhu sezóny je ideální nechat lyže zkontrolovat po každé víkendové lyžovačce. A bezpodmínečně nutné je to po týdnu na horách. Je třeba
● očistit a opravit skluznici,
● srovnat ji, zbrousit a obnovit strukturu skluznice,
● nabrousit hrany,
● lyži napustit voskem a vyleštit.
S neostrými hranami už nevykroužíte pořádný carvingový oblouk, protože nedrží na svahu (platí, že čím tvrdší sníh či led, tím rychleji se hrany otupí). Je jasné, že při lyžování na technickém sněhu či ledu se musí hrany, nucené čelit všem nerovnostem terénu, brousit častěji než při lyžování v prašanu.
Máte na svahu často pocit, že „to nejede“, „technický sníh nestojí za nic“ anebo objevujete na skluznici pořád nové rýhy? Možná není problém ve vnějších okolnostech, ale zkrátka skluznice vašich lyží nutně potřebuje odbornou péči. Je vyrobena z plastu, který obsahuje póry, jež se zanášejí během jízdy nečistotami. Proto je třeba ji pravidelně čistit a také opravovat škrábance a rýhy od kamenů a kusů ledu. Na závěr se na skluznici nanáší vrstva parafínu, která ji chrání před poškozením, a zároveň pak díky ní lyže lépe jedou.
Minimálně jednou ročně je třeba zkontrolovat nastavení a funkčnost vázání. Po skončení sezóny je dobré ho uvolnit a promazat šroubky a pružiny, jen nesmíte zapomenout je před první jízdou zase utáhnout, jinak byste riskovali ošklivý pád.
Automat prodlužuje lyžím život
Ti, kdo mají lyže ve vztahovém žebříčku hned za dětmi a partnerem, se zřejmě raději ujmou úprav svých milovaných krásek sami. Ostatní, kteří si po odborné stránce tolik nevěří nebo nemají čas, svěří raději lyže do péče odborníkovi v servisu. Volit můžete mezi malým, nebo velkým servisem lyží, který například v Happy Sportu zahrnuje péči s láskou od A do Z -kromě broušení skluznice na kameni, finální struktury, bočního úhlování hrany, komplexního tuningu hran a impregnace voskem také opravu rýh ve skluznici.
Lyže se servisují buď ručně, na brousicích strojích nebo na brousicích automatech, které představují v současné době to nejlepší, co se nabízí. Petr Křivánek o brousicím automat, který v Happy Sportu používají, tvrdí: „Na rozdíl od ručně prováděného servisu automat výrazně prodlužuje životnost lyží, protože je naprosto přesný a ubere mnohem menší množství hrany než při ručním opracování. Navíc ubírá hranu rovnoměrně po celé délce, což je u ručního servisu téměř není možné. Lyže servisované na automatu mají tedy dvakrát delší životnost.“
Teď už určitě uznáváte, že by bylo dětinské snažit se cestu do servisu oddalovat ve snaze ušetřit. Je totiž jisté, že čím bude skluznice zanedbanější a hrany tupější, tím víc na ně budete při jízdě tlačit, tím víc se budou zakulacovat a lyže hůř pojedou. Následný servis ji dá podstatně víc zabrat, a vaší peněžence též.